דאל הודי אמיתי: תבשיל עדשים ארומטי

מתכון לתבשיל עדשים המכונה בהודו דאל, זה המאכל הנפוץ ביותר ברחבי תת היבשת ההודית ונהוג שהוא מלווה כמעט כל ארוחה מסורתית, בצפון ובדרום.
שמחה להגיש כאן מתכון למנה מופלאה (וגורפת מחאות!), בריאה מאוד וכמובן משביעה מאוד.

אצלנו בחבר'ה חוגגים פעם בשנה חג שהמצאנו הדר בן זוגי ואני לפני כמה שנים טובות, והוא מכונה "חג הודו". החג מתאפיין בעיקר בסעודה הודית מגוונת ועשירה לצלילי סגנונות שונים של מוסיקה הודית, לפעמים מתווסף לבוש הודי מסורתי, מסרים וציטוטים שמקורם בהודו ועוד. המתכון שמובא כאן מתבסס על הדאל שמכינה כל שנה יעל (דידי) עם כמה שינויים ברוח המטבח ההודי.
לעצום את העיניים ולהרגיש בהודו!

מרכיבים לסיר בינוני:  מתכון לדאל הודי תבשיל עדשים
3 כפות שמן
בצל גדול קצוץ
כפית וחצי גדושות שום כתוש
כפית וחצי גדושות ג'ינג'ר טרי מגורר
כף זרעי כמון
כף זרעי חרדל (שחורים או צהובים)
1 צ'ילי אדום מיובש (אופציונאלי)
מקל קינמון בינוני
3-4 כפות אבקת קארי
כוס עדשים כתומות
חצי ק"ג עגבניות מרוסקות
צרור בינוני של כוסברה טרייה קצוצה (זה התבלין שעושה את טעמו האותנטי של התבשיל, מאוד מומלץ!)
2-3 פלפל/גמבה קצוצים דק
כוס ורבע מים
כפית מלח

אופן ההכנה:
לחמם את השמן על אש נמוכה, כאשר הוא חם לטגן את זרעי הכמון, זרעי החרדל, מקל הקינמון והצ'ילי. להמתין כמה שניות עד שזרעי החרדל מתפצפצים בשמן וזרעי הכמון משנים את צבעם מעט (את זרעי הכמון והחרדל אין לשים בתבשיל ללא טיגון מוקדם, כיוון שהם יתנו לתבשיל טעם מריר)
מתכון לדאל הודי תבשיל עדשיםלהוסיף את הבצל, להגדיל את האש לבינונית ולטגן עד להזהבה

להוסיף שום וג'ינג'ר ולטגן עוד 3-4 דקות
להוסיף את העגבניות והגמבות, חצי כוס מים, את אבקת הקארי והכוסברה

לבשל למשך 3-4 דקות
להוסיף את העדשים, לערבב ולהוסיף עוד 3/4 כוס מים
מתכון לדאל הודי תבשיל עדשים

להביא לרתיחה
לכסות, להנמיך את האש, ולבשל עוד כ- 30 דקות
מתכון לדאל הודי תבשיל עדשים

חג הודו. יעל (דידי) משמאל ואני מימין

 

 

קטגוריות: אוכל הודי טבעוני, מתכונים טבעוניים אסיאתיים, תבשילים טבעוניים צמחוניים | תגים: , , , , | 28 תגובות

ניווט ברשומות

28 מחשבות על “דאל הודי אמיתי: תבשיל עדשים ארומטי

  1. אינה

    עשיתי לפי המתכון הזה ולא לפי מתכונים אחרים דומים באינטרנט ואוו מיי גאד… הארומה הסמיכה שמילאה את הבית.. כאילו לקשמי עצמה ביקרה אצלי במטבח. תענוג תענוג תענוג!! מומלץ בחום ותודה לכותבת המאמר שהביאה לנו את המתכון הנהדר הזה

  2. סיון

    היי מורן,
    האם חצי ק"ג עגבניות מרוסקות זה מפחית שימורים? או עגבניות טריות מגוררות על פומפיה?

    • מורן קושניר

      אני לפעמים משתמשת בקופסה ולפעמים בעגבניות טריות, שתי האפשרויות מצוינות

      • סיון

        אוקיי מגניב, תודה! מנסה 🙂

        • סיון

          חזרתי לעדכן שניסיתי. זה טעים פצצות!!! תודה רבה על מתכון מעולה!!!

          • מורן קושניר

            שמחה לשמוע, תודה שחזרת לעדכן😊

  3. אריקה

    מעניין חג הודו שלכם…גם אנחנו חוגגים חג כזה בדיוואלי – ראש השנה וחג האורות ההודי. אצלנו כל אחד צריך להביא מנה הודית ומשהו אור – נר או מנורה או פמוט…

    • מורן קושניר

      וואוו איזה יופי, נשמע כיף! אני מאוד אוהבת להיות במהלך חג הדיוואלי בהודו, לפעמים אני מוציאה טיולים מאורגנים להודו במיוחד לדיוואלי. הודו הכי יפה בתקופה הזאת 🙂

  4. איילת

    היי, הבלוג מהמם !!
    אני כ"כ אוהבת אוכל הודי אבל מעולם לא הכנתי, ולכן שאלה חשובה לי אליך: יש כ"כ הרבה סוגי קארי (אני מדברת על התבלין), יש אבקה ויש משחה ויש במלא צבעים. אם אני רוצה בשלב הראשון לקנות אחד שיהיה לי בבית לנסיונות- מה את מציעה לקנות?? תודה 🙂

    • מורן קושניר

      היי איילת, קודם כל תודה 🙂
      אני ממליצה על אבקת קארי צהובה הודית. למיטב ידיעתי משחות הקארי התאילנדיות מכילות בדרך כלל משחת שרימפס, וזאת שאני קניתי בסופר שהיא טבעונית (אדומה) היתה חסרת כל טעם ייחודי, כמו ממרח פפריקה אנמי. עם אבקת הקארי ההודית את יכולה גם לעשות מאכלים הודיים וגם את המעדן התאילנדי של ירקות בקארי וקוקוס.
      אם את מגיעה לרמלה, שם תוכלי לקנות אבקת קארי איכותית ומדהימה במשקל, במכולת הודית בשוק העירוני שנקראת "פפריקה". זה נקרא "קארי מדראס" (לא זה הארוז בקופסאות אלא במשקל).

  5. ענבל

    הכנתי את המתכון… ועוד הורדתי בכמויות שרשום ויצא לי חריףףףףף אשששששש:(
    ככה זה אמור להיות?

    • מורן קושניר

      היי ענבל, יש 2 אפשרויות, או שאבקת הקארי שלך מאוד חריפה, או שאת מאוד רגישה לחריף?

  6. רחל

    יש אופציה להשתמש באבקת כמון במקום זרעי כמון, או שההבדל הוא משמעותי?

    • מורן קושניר

      יש הבדל, הטעם של הזרעים המטוגנים הוא טעים יותר, אבל זה לא הבדל משמעותי ולכן אפשר להשתמש באבקת כמון 👍

      • רחל

        האם אפשר להמיר את מקלות הקינמון לאבקה? אם כן כמה אבקת קינמון לשים?( מעבר לזה אשתמש בהכל לפי המתכון)

        • מורן קושניר

          אני חושבת שחצי כפית של קינמון טחון, אבל לא ניסיתי

          • רחל

            הכנתי את התבשיל ויצא פשוט מהממם!!! אוכל הודי אותנטי! שמתי שתי כפיות מלח במקום אחת, וחצי כפית אבקת קינמון במקום מקל קינמון. יצא מדהים. מצאתי חנות שמכרה זרעי כמון, ואין ספק שהזרעים הכרחיים , זה בטח לא היה יוצא כל כך טוב אם הייתי משתמשת באבקת כמון. תודה רבה!

            • מורן קושניר

              איזה יופי! ותודה שחזרת לפדבק 😀

  7. רותי

    תבשיל מופלא. תודה!!! מתכונים נוספים יתקבלו בשמחה

    • מורן קושניר

      היי רותי
      שמחה לשמוע 😊
      את יכולה להירשם מצד ימין למטה ולקבל למייל הודעה על כל מתכון חדש שאני מפרסמת

  8. שרון

    הכנתי, על האש, מריח מדהים. נדמה לי שיש צורך בחיזוק התבלינים..אני הוספתי גם כפית וקצת כורכום.

  9. ליאת

    יצא לי מריר למרות שעשיתי בדיוק לפי המתכון

    • מורן קושניר

      היי ליאת, לפעמים הרבה זרעי חרדל עם מעט מידי טיגון נותנים טעם מריר

  10. efrat

    יצא מדהים.
    האם ניתן להשתמש עם עגבניות מרוסקות מקופסא?

    ו… לא כתוב מתי מוסיפים את המלח 🙂

    • מורן קושניר

      שמחה לשמוע😃
      עגבניות אפשר מרוסקות או טריות, אבל לא רסק
      מלח אפשר להוסיף בהתחלה, ואם חסר בסוף, אז להוסיף עוד קצת

  11. זוהר

    המתכון מדהים! תודה!!
    אבל משום מה, וזו פעם שניה אני עושה אותו – יש איזה שהיא מרירות.
    חשבתי שזה בגלל מקלות הקינמון והזרעים, אז בפעם השניה הוצאתי את מקלות הקינמון באמצע הבישול, וגם הפחתתי בכמות זרעי החרדל וכמון-
    ועדיין מרירות, הוספתי מעט סוכר.
    תוהה ממה היא?
    תודה!

    • מורן קושניר

      היי, לגבי המרירות, זה בד"כ נוצר מזרעי החרדל או הכמון אם הם נשרפו או לא טוגנו מספיק. הקינמון לא מוסיף מרירות
      מקווה שעזרתי 🙂

להשאיר תגובה

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com. ערכת עיצוב: Adventure Journal של Contexture International

